Zespół Szkolno-Przedszkolny w Malechowie

76-142 Malechowo 65B

tel./fax: (94) 318 42 12

spmalechowo@malechowo.pl

 

Programy, metody, techniki

W PRZEDSZKOLU W MALECHOWIE NAUCZYCIELE PRACUJĄ W OPARCIU O NASTĘPUJĄCE PROGRAMY:

1. "Program wychowania przedszkolnego" autorstwa W. Żaby - Żabińskiej, W. Majewskiej, R. Paździo I. , wydawnictwo MAC.

2. Program autorski z języka angielskiego mgr Aleksandry Gancarz "Learn, play, fun".

3. Program autorski z zakresu wychowania społeczno - moralnego autorstwa mgr Wiesławy Bartos "Lubimy się".

4. Program autorski z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa mgr Danuty Siekluckiej "Bezpieczny przedszkolak. Wiem - Potrafię - Pomagam".

5. Program autorski z zakresu rozwijania zainteresowań czytelniczych u dzieci w wieku przedszkolnym mgr Danuty Siekluckiej "Poczytaj! – Posłucham…".

6. Autorski program adaptacyjny mgr Magdaleny Krawczuk "Wesoły przedszkolak".

7. Program autorski z zakresu rytmiki mgr Magdaleny Krawczuk "Tańczymy, bawimy się i uczymy".

8. Program autorski z zakresu edukacji łączonej: program zajęć badawczych mgr Aleksandry Gancarz "Nasze małe laboratorium".

9. Program autorski z zakresu rozwijania aktywności poznawczej dzieci, integracji dzieci i rodziców mgr Aleksandry Gancarz "Dorośli dzieciom"

10. Program autorski z zakresu zajęć manualno - plastycznych mgr Marty Materny "Mali Artyści"

 

METODY PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANE PRZEZ NAUCZYCIELI W NASZYM PRZEDSZKOLU:

  • elementy metody Oceniania Kształtującego - dawanie informacji pomagającej uczeniu; głównym celem metody jest tworzenie w grupie atmosfery sprzyjającej uczeniu się i zmiana relacji pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, pozyskiwanie przez nauczyciela i dziecko w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się - nauczyciel ma możliwość modyfikowania dalszego nauczania, a dziecko otrzymuje dostosowaną do niego informację zwrotną pomagającą się uczyć.
  • elementy metody opartej na Koncepcji Planu Daltońskiego - Koncepcja planu daltońskiego polega na metodzie indywidualnej pracy dzieci; myślą przewodnią tej koncepcji jest „Nie rób za mnie nic, co potrafię zrobić sam”,  a główne zasady tego planu to: odpowiedzialność, samodzielność, współpraca, które zgodnie z założeniami Helen Parkhurst, twórczyni, stanowią swoistą „receptę” na ukształtowanie prawidłowej postawy dzieci wobec siebie, ludzi i świata; metoda ta jest oparta przede wszystkim na wizualizacji wszystkich działań podejmowanych przez dziecko w przedszkolu, m.in. Tablica Obecności, Kolory Dnia, Plan Dnia, Pory Roku, Kalendarz Urodzin, Dyżury w grupie, Prawa Ręka, Wyróżniam się, Już potrafię i tp.
  • elementy metody Pedagogiki Zabawy KLANZA – stwarza możliwości dzieciom do działania w atmosferze akceptacji i zaufania; metoda twórczej ekspresji i rozwijania zainteresowań oraz możliwości dziecka w atmosferze akceptacji, zrozumienia a przede wszystkim zabawy, która jest podstawową formą aktywności dzieci i najszybszą oraz najlepszą drogą do ich pełnego rozwoju.
  • elementy metody Ruchu Rozwijającego, Terapii i Wspomagania Rozwoju Weroniki Sherborne - wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspakajanych w kontakcie z dorosłymi; ma na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i związku z tym możliwości ruchowych.
  • elementy metody Gimnastyki Twórczej R. Labana – metoda improwizacji ruchowej poprzez odkrywanie, naśladowanie, mimikę i pantomimę.
  • elementy metody Naturalnej Nauki Czytania I. Majchrzak – „Wprowadzenie w świat pisma” - zwana odimienną; imię dziecka jest słowem otwierającym świat pisma, słowo – klucz, za pomocą którego dziecko może w sposób dla siebie najłatwiejszy i najbardziej naturalny odkryć strukturę pisma czyli relację między wyrazem napisanym a słowem mówionym i relację brzmieniową między literą a fonemem.
  • elementy metody Dr E. Gruszczyk – Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci wraz z ich edukacją matematyczną - pozwala u dzieci rozwinąć możliwości umysłowe oraz uzdolnienia do uczenia się matematyki w szkole; najważniejsze są tu osobiste doświadczenia dziecka, stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i i umiejętności.
  • elementy metody Aktywnego Słuchania Muzyki Batii Strauss - pozwala na przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej; dzieci aktywnie słuchają tzn. słuchając, wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc, lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela.


TECHNIKI PRACY:

  • aktywizujące - burza mózgów" - twórcze myślenie wg J. Osborne, "promyczkowe uszeregowanie", "kwiat grupowy", metoda malowania dziesięcioma palcami (Finger – Painting), "pajęczynka"
  • relaksacyjne - technika relaksacji wg. Jacobsona, relaksacja wg. Wintreberta, relaksacja oparta na treningu autogennym wg. A. Polender
  • parateatralne - drama, pantomima, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, palcowy
  • ewaluacyjne - "termometr", "kosz i walizeczka", "buźki"